Week #10: sociale netwerken

Deze les gaat over sociale netwerken: Hyves, LinkedIn, Ning etc.

Toevallig heb ik net een post geschreven over dit onderwerp voor de UBN-blog De Wandelgang. Die ga ik maar even hier herhalen:

Een van de leukste dingen van Web 2.0 zijn de sociale netwerken. Enerzijds vanwege het sociale aspect – sociaal doen is toch altíjd leuk? -, maar ook omdat het nuttig kan zijn. Je kunt up to date blijven over ontwikkelingen binnen je vak – bibliotheek 2.0.ning is een goed en relevant voorbeeld daarvan. Het is ook handig om toegang te hebben tot mensen binnen je vakgebied: zo kun je bijvoorbeeld vragen stellen over hoe men bij andere bibliotheken bepalde diensten realiseert. Het is op een of andere manier vaak makkelijker om een vraag te stellen aan iemand als je via via een link met degene hebt.

Op moment ben ik LinkedIn aan het verkennen – dat is al leuk in zichzelf. Ik ben mijn profiel aan het bijwerken en mijn netwerk aan het opbouwen – sommigen van jullie hebben al van mij gehoord. Ik kom erachter dat ik in de eerste, tweede en derde graad toch best wel interessante mensen in mijn netwerk heb – wie weet, durf ik een keer Gusta Drenthe (heeft meegewerkt aan de vrouwenthesaurus, dus cool, en is een connectie van Harrie) wat te vragen? En ik zie – ook bij Harries connecties – een ex-studiegenoot van mij staan! Door zo’n netwerk lijkt de wereld nóg kleiner!

Ook op andere manieren kun je profijt hebben van je netwerk: toen ik hoorde dat mijn functie hier niet verlengd werd, stuurde ik een nootkreet naar mijn literatuurmailinglist (”Wha-wha-wha-snik mijn baan bij de UBN houdt op, weet iemand iets in de biebbranche voor mij?”) en dat leidde tot een succesvol sollicitatiegesprek! Over old grrls-network gesproken…

Maar het gaat natuurlijk niet alleen over wat je netwerk voor jou kunt doen, maar ook over wat je kunt doen voor je netwerkcontacten (wisten jullie dat Obama o.a. zo veel geld bij elkaar kreeg voor zijn campagne via sociale netwerken op internet?). Zo kun je ook netwerken (bijv. Hyves, FaceBook) inzetten in de dienstverlening aan je gebruikers. Gaat de UBN ook een Hyve opzetten om de studenten op de hoogte te brengen van events en leuke gadgets?

Tags:

Plaats een reactie